Hosting, hostingy, webhosting, přehled webhostingů, přehled hostingů Novinky ze světa domén, hostingu a internetu

8.
DEC

Co je to crowdsourcing? Jen další buzzword?

Do kategorie novinky, ostatní přidal admin,

CrowdsourcingV posledních letech se můžete stále častěji setkávat s termínem crowdsourcing. Je to další jen další buzzword, nebo trend, který bude stále rozšířenější? Nejdříve co to vlastně crowdsourcing je. Podle definice jde o „centrálně organizovanou činnost, která vede k dosažení přesně definovaných cílů, a to s využitím většího množství zainteresovaných osob z řad zákazníků nebo sympatizantů, pocházejících z cílových skupin podle pole působnosti organizátora“ To zní samozřejmě hrozně, takže si to pojďme trošku osvětlit.

Crowdsourcing vznikl jako novotvar spojením slov crowd (tedy davu, v tomto případě spíše komunity) a slova outsourcing (vyčlenění nějaké aktivity a svěření do rukou jiného subjektu). Poprvé ho použil Jeff Howe v roce 2006 v článku pro wired.com, takže jde opravdu o relativně nový termín, přestože popisuje aktivitu, která byla obecně známa již dříve. Crowdsourcing je činnost, při které zadavatel využívá na konkrétní úkol širší skupinu lidí, nebo můžeme říci komunitu. Typicky jde o různé úkony, které se dají realizovat vzdáleně přes internet (programování, grafika, řešení problému, práce s informacemi, atd). Rozdíl oproti outsourcingu je, že nejdříve má zadavatel možnost vidět realizace, které z komunity vzejdou a až poté vybírá dodavatele. Jde tak o formu výběrového řízení.

Proces většinou vypadá tak, že zadavatel (firma, organizace, jednotlivec) osloví danou komunitu s konkrétním úkolem. Jednotlivý členové komunity se pak mohou dobrovolně zapojit. A co je motivuje? Dostanou za práci zaplaceno, případně je jim odměnou možnost participace na projektu, či prostě uspokojení z účasti.

Výhody crowdsourcingu

  • Relativně nízké náklady na splnění daného úkoly
  • Velké množství nabídek v různé kvalitě
  • Zadavatel platí až za výsledek

Příklady crowdsourcingu

Pro příklady nemusíme hodit daleko. Jedním z praktických použití crowdsourcingu jsou služby webu 2.0. Wikipedii tvoří sami uživatele. Facebook využil komunitu pro překlady svých stránek do desítek jazyků. YouTube plní videa uživatelů, což můžeme také brát jako druh crowdsourcingu. Významné společnosti využívají komunit kolem svým produktů a značek pro testování, feedback apod.

Existují i specializované portály, které zprostředkovávají spolupráci mezi zadavatelem a komunitou. Portál innocentive.com nabízí možnost zadat poptávku po vyřešení nějakého vědeckého problému a sami vědci se mohou přihlásit, problém vyřešit a získat finanční odměnu. Pro oblast multimédií existuje například istockphoto.com. Pro tvoru webdesignu, log a grafiky zase 99designs.com.

Protože s posledním zmiňovaným nástrojem 99designs.com máme osobní zkušenosti, připravujeme pro vás na příští týden článek, které naše zkušenosti shrne. A co vy? Používáte nějaké crowdsourcingové nástroje?

Blog Hostingy.cz is powered by Wordpress.

Improve Your Life, Go The myEASY Way™